چند روش ساده غلبه بر میل به مصرف بی رویه شکر

انجمن قلب آمریکا میزان مصرف شکر را برای خانم ها معادل 6 قاشق چایخوری و برای آقایان معادل 4 قاشق چایخوری تعیین می کند در صورتی که متوسط مصرف واقعی شکر در جامعه آمریکا معادل 22 قاشق چایخوری می باشد.

مصرف بالای شکر یکی از عوامل بالا رفتن خطر ابتدا به بیماری هایی مانند دیابت، سرطان، بیماری های قلبی عروقی، اضافه وزن و پیری زود رس می باشد.

بنابراین، باید مصرف شکر را به حداقل برسانید. توجه داشته باشید که شیرین کننده های مصنوعی جایگزین مناسبی نیستند زیرا حاوی مواد مضر و خطرناکی هستند که باید از خوردن آن ها اجتناب نمود. پیشنهاداتی جهت غلبه بر اشتیاق به مصرف بیش از حد شکر آورده شده است.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که اشتیاق به خوردن شیرینی در اثر کمبود عناصری نظیر کروم، گوگرد، کربن و تریپتوفان تحریک می گردد.

این مواد در خوراکی هایی نظیر بروکلی، انگور، لوبیا، دانه ها، بنشن، میوه های تازه، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کلم، کلم پیچ و سبزیجات آهکی یافت می شوند و مصرف آن ها موجب سرکوب نمودن میل به خوردن شیرینی می گردد.  

آب یونیزه قلیایی بنوشید

آب یونیزه قلیایی تهیه شده از دستگاه های  یونیزه کننده آب حاوی شارهای الکتریکی است که میل به نوشیدن آب را بیشتر می کند. علاوه بر این مصرف مداوم آب یونیزه باعث می شود که احساس شیرینی را بیشتر بچشید بگونه ای که شیرینی ها به مذاق تان شیرین تر به نظر می رسند. به همین دلیل میل به خوردن شیرینی در شما کاهش می یابد.

هم چنین با جایگزینی آب یونیزه قلیایی به جای نوشیدنی های شیرین نظیر سودا، و سایر نوشیدنی های گازدار می توان تا میزان 45 گرم از مصرف روزانه شکر توسط این نوشابه ها را حذف نمود.

  • شیرین کننده های مصرفی خود را تغییر دهید

گیاه استویا (Stevia) یک شیرین کننده طبیعی است که شاخص گلاسمیک آن پایین است و به دو شکل مایع و پودری موجود است. این گیاه جایگزین بسیار مناسبی برای انواع شکرهای سفید و قهوه ای و هم چنین سایر شیرین کننده های مصنوعی است و علاوه بر این مزایای سلامتی فراوانی دارد.

  • در هنگام خرید، رژیم تغذیه ای خود را کنترل کنید

تا حد امکان، سعی کنید که مواد غذایی غیرسالم را از سبد غذایی خانوادتان حذف کنید. در هنگام خرید برچسب های روی خوراکیها را مطالعه کرده و از خرید شیرینی های مضر پرهیز کنید.

هورمون های خود را چک کنید

استرس یکی از عوامل ایجاد کورتیزول است که میزان قند خون را افزایش داده و میل به خوردن قند را زیاد می کند. با حفظ آرامش و تمرکز، استرس را کنترل نموده و تحریک به خوردن قند را کاهش دهید و سعی کنید با خوردن وعده های غذایی کوچک در تعداد بیشتر، میزان قند خون خود را ثابت نگه دارید.

ثابت نگه داشتن مقایر سروتونین میل به خوردن قند را کاهش می دهد. بنابراین، با رژیم های غذایی حاوی مقادیر پایین گلاسمیک و هم چنین ورزش روزانه و خواب کافی بدن خود را تقویت کنید.

منبع:

https://chansonalkalinewater.com/2012/07/20/5-ways-to-conquer-your-sugar-cravings/