چند روش طبیعی غلبه بر استرس

هنگامی که حس عصبانیت، استرس، نگرانی، گناه و خشم را تجربه می کنیم بدن ما اسیدی را ترشح می کند که به سلولهایمان آسیب می رساند. پژوهش های دکتر یانگ نشان می دهد که آثار مخرب احساسات منفی بر روی سلامتی بیشتر از آثار بدترین نوع رژیم های غذایی می باشد.  

آثار منفی ناشی از استرس می توانند با  عوارض مشهودی شامل سردرد، تنش، عدم تمرکز و کاهش توانایی عملکرد همراه باشند. استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و منجر به بروز بیماری های قلبی می گردد.

در این جا تعدادی از روش های موثر در کاهش طبیعی آثار منفی استرس ذکر شده است:

به سپاسگزاری روی آورید

سپاسگزاری تاثیر بسیار مثبتی روی حالت و روش فکر کردن انسان دارد. همواره زمانی از زندگی خود را به سپاسگزاری و تفکر مثبت در مورد آن چه دارید، اختصاص دهید. بعنوان نمونه چنانچه نگران نمره ضعیف درسی فرزندتان هستید سپاسگزار تواتایی تحصیل او باشید.

بخشش و فراموشی را یاد بگیرید

توجه داشته باشید که چنانچه توانایی بخشیدن نداشته باشید و مدام رنجیده خاطر شوید بازنده نهایی خودتان هستید. همواره با ساده گرفتن مشکلات و دوری از سخت گیری احساس سبکی را برای خود فراهم آورید.

خوش بین باشید

بهتر این است که برای برخورداری از زندگی شادتر به قانون جاذبه اعتقاد داشته باشید و بجای فکر کردن به چیزهایی که ندارید و یا نمی خواهید بر روی داشته هایتان تمرکز کنید. توجه داشته باشید که تنها تفاوت علف هرز و گل، قضاوت خودتان است. حتی اگر تمام عمر خود را بدبین بوده اید، همین امروز نگرش خود را عوض کنید.  

همواره شاد و خندان باشید

حتما شنیده اید که تماشای یک فیلم کمدی، روش مناسبی جهت کاهش استرس است. آیا می دانستید که خندیدن در درمان بیماری هایی نظیر سرطان تاثیر مثبتی دارد؟

مزایای دیگر خندیدن و شاد بودن:

  • بهبود روحیه، حافظه و کیفیت خواب
  • بالا بردن توانایی عملکرد و خلاقیت
  • کاهش نگرانی و افسردگی
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • افزایش تحمل درد

تکاپو داشته و پرجنب و جوش باشید

ورزش یکی از بهترین روش های کاهش استرس در دراز مدت است. بهترین و ساده ترین ورزش های جهت آرامش خاطر، پیاده روی، نرمش های ساده کششی و یوگا می باشد.

تنفس صحیح

تمرین های تنفسی زیادی هستند که جهت کاهش استرس و نگرانی استفاده می شوند. نفس عمیق بکشید و روی پر شدن شش ها از اکسیژن تمرکز کنید. مراقبه نیز بسیار شفا بخش است.

رژیم غذایی مناسب

تا حد امکان شکر، کافئین، الکل و کربوهیدرات های ساده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توجه داشته باشید که خوراکی های فرآوری شده، سمیت زیادی برای بدن دارند.

با طبیعت ارتباط برقرار کنید

گاهی کاری به سادگی نگاه کردن به بیرون پنجره می تواند استرس را کاهش دهد. با قرار دادن یک گلدان بر روی میز کار یا اشپزخانه رسیدن به آرامش را تجربه کنید. اگر وقت دارید به بیرون رفته و کوهنوردی کنید یا دقایقی را زیر نور خورشید و هوای تازه بگذرانید.

هیدراتاسیون یا آبرسانی به بدن را به خوبی انجام دهید

توجه داشته باشید که 70% وزن بدن از آب تشکیل شده است. هنگامی که بدن دچار کم آبی باشد، تمرکز ذهن بر روی جبران انرژی از دست رفته، افزایش می یابد. کاهش توانایی عملکرد فیزیکی بدن، وضعیت روحی نامناسب و  استرس عواملی هستند که رابطه دو طرفه با یکدیگر دارند. با تامین آب مورد نیاز بدن (هیدراتاسیون) وضعیت بدن خود را در شرایط مناسب قرار دهید. توجه کنید که همواره وزن آبی بدنتان از معادل نصف وزن بدن کاهش نیابد.

منبع:

https://chansonalkalinewater.com/2013/01/18/9-ways-to-de-stress-naturally/